Bejelentkezés facebook-on keresztül

Bejelentkezés

Művészet írások

A sötét korszak és a szellemi megvakulás a keleti bölcselet tükrében

Szerző: 
Pressing Lajos Lílávadzsra

Ez az írás annak az előadásnak a leírt változata, amelyet a Láthatatlan – formák, illatok, hangok és párbeszéd a sötétben című kiállításhoz kapcsolódóan tartottam. A tanulmányban a vakság és a látás, valamint az ezektől elválaszthatatlan világosság és sötétség metaforikus jelentéseit járom körül a keleti spirituális hagyomány, ezen belül is elsősorban a buddhizmus tanításai fényében. Bemutatom azokat a személyes élményeimet, amelyek segítettek föltárni a szellemi vakság természetét. E megértés elengedhetetlen ahhoz, hogy vakságunk egy magasabb és tisztább látásra való ráébredés kiindulópontjául szolgáljon.

  tovább

Helló

Szerző: 
Danyikó Diána

Nem szeret futni a villamos után, nem is szokott; még ha késésben van is, inkább vár, de most kénytelen volt. Persze szerencséje volt. Ahogy felugrott, félretette emlékeit a gondos tornatanároktól tanult szokásos instrukciókról, melyek szerint futás után semmiképpen sem szabad leülni, hanem szigorúan csak sétálva, esetleg egy helyben állva lehet lihegni. Lendületből oldalvást lehuppant az első szabad helyre, mit sem törődve azzal, hogy később fel tud-e állni...

  tovább

Van Gogh élőben

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

Kezdetben gyanakodva ültünk le a kisebb bemutatóterem padlójára – talán bedőltünk a reklámnak, és egy bóvli diavetítésre vettük meg a nem éppen olcsó belépőt Van Gogh ígéretével, miközben festmény egy szál se? Aggodalmunk azonban megalapozatlannak bizonyult: az animációkon megelevenedő, sokszoros nagyításban is bámulatos kidolgozottságú és részletgazdag képi világ a koreográfia szerves részét képező, áradó zenével egy-két perc alatt teljesen magába szippantott bennünket... Beszámoló a budapesti Van Gogh Alive kiállításról.

  tovább

Fénnyé vált anyag - Bertók Éva fényszobrai

Szerző: 
Szammavatí Máté Erika

Minden kiállítás, tárgy vagy műalkotás annyit ér az őt szemlélő és befogadó ember számára, amilyen mélységeket az érinteni képes benne. A szakrális művészet szimbólumvilága a lét egységének emlékét idézi fel az emberi lélekben. Bertók Éva szobrai a világ pólusainak egyesítésén keresztül kísérlik meg felidézni Jang és Jin, Nap és Hold, Ég és Föld eme létegységét, felmutatva, hogy az anyagon, a természetin keresztül miképpen nyilvánul meg a szellem világossága.

  tovább

Pars pro toto

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

A rész olykor sokkal több, mint az egész. Egészet ugyanis nem tudunk látni. Az egész, az alak csupán fogalom: a valóság lecsupaszított, absztrakt váza. Az egész esetében a tudatot hatalmába kerítő jelentés sötét ernyőként borul a tapasztalt valóságra, letompítva és elhomályosítva az érzékek elevenségét, színgazdagságát és dinamizmusát... Gondolatok Ujfalusi Éva Eszter festményeiről.

  tovább

Tündérkert

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

A kert sajátos műalkotás: élő és állandó alakulásban lévő szervezet, mely állandó művelést igényel... Konzisztenciáját saját belső rendje biztosítja, mely külső formáját tekintve ugyanakkor minden pillanatban megújul, követve mind az élő szövet lélegzésének, anyagcseréjének és növekedésének ritmusát, mind a környezet rezdüléseit, a fények, a hőmérséklet vagy a páratartalom finom változásait. Egy ilyen alkotás létrehozásához egyaránt szükség van az eszméin keresztül rendet teremtő férfiúi és a szerves anyagot formálni képes női erőkre...

  tovább

Fény fakadás

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

A szellemi ébredés és a világosságérzet kapcsolata az emberiség összes jelentős misztikus hagyományában megfogalmazódik; a transzcendenssel való találkozás szavakba foglalhatatlan élményét gyakran írják le fényjelenségek képében. Kelet spirituális hagyományai a mindenséget elővarázsoló isteni fényt azonosnak ismerték fel azzal a belső világossággal, amely az emberi tudat végső természete. Fontos gondolatok a külső és a belső világosságról Bátorfi Andrea Táguló című kiállításának katalógusszövegében.

  tovább

Áttűnések

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

A történelem hajnalán az emberek még lelkes világban éltek: szelleme volt nemcsak minden helynek, de a fáknak, bokroknak, köveknek, sőt az ember használati tárgyainak és élete eseményeinek is. A cselekvés nem pusztán ténykedés, hanem rítus is volt egyben a mindenséget átható szellemi erőkkel való érintkezésre, s a primitív képzőművészet is az állatok, növények, tárgyak lelkét jelenítette meg... Gondolatok Bátorfi Andrea "Transmitting" című kiállításához.

  tovább

Fényhalászok

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

Lehet-e egy képzőművésznek fontosabb küldetése, mint hogy felnyitva szemünket a fényre, újra megtanítson bennünket látni? Hogy megmutassa az élet legközönségesebb mozzanataiban is állandóan jelenlévő és megnyilatkozó nagyságot, szépséget és csodát? Hiszen, mint a Buddha mondja, „…ez a világ sötétben van, és oly kevesen látják a fényt. Amint csak kevés madár képes kiröppenni a madarász hálójából, kevés lélek képes feljutni az égi szabadságig...” Gondolatok Fejér Hadúr Péter "Fényhalászok" c. kiállításához.

  tovább

A titok szépsége

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

Kovács Zsuzsanna Drölma textília kiállításának megnyitója az N&n galériában. A textilkészítés mestersége és a szövet mint anyag már önmagában, a díszítő motívumoktól eltekintve is mély értelmet hordoz. A ruha, lepel, szőnyeg, függöny vagy takaró egyszerre elrejti és megmutatja a mögé rejtett meztelen valóságot. A formák szövedéke egyfelől a homály fátylait borítja a májá teremtő varázslatába feledkezett öntudatra, másfelől viszont a szövet megmunkálásában láthatóvá váló szépség és számos szimbolikus jelentés, a nyers anyagot kultúrává formáló és értelemmel megtöltő szellem lesz az érzékiből isteni természetére eszmélő öntudat hordozója...

  tovább

Függő kert

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

A függő kert az élet parabolája. Kert, mert gazdagság, szépség, szomorúság, fájdalom, elmúlás, születés, színek, hangok, illatok, ízek, selymes és szúró tapintás, lelkesült, tépelődő és megfakult gondolatok. Tér és idő, sötétség és fény, évszakok váltakozása. Minden ok és okozat egyszerre, s nincs egyetlen kép, helyzet vagy jelenség sem, mely önmagában állna. Nincsenek tárgyak, csak események; az érzéki formák csupán a világ lüktető dallamának pillanatképei...

  tovább

Boldogság, szenvedés hasonló, mindegyik mulandó

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

Öreg néni üldögél egy kórházi szobában megkezdett vacsorája előtt, fehér mintás piros pongyolában. A rajta lévő maszk, mely máskor a személyesség elrejtésére szolgál, itt paradox módon annak kifejezőjévé válik... A maszkot ez az ellentmondásos hatása az egész emberi élet szimbólumává avatja. Hiszen a személyiség, melynek keretei között életünket leéljük, maga is maszk (perszóna), mely egyszerre fejezi ki és rejti el a lét valódi természetét.

  tovább

Álom a gondolkodásról

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

Megnyitó SI-LA-GI első Fészek Galériában tartott kiállításán. Ahhoz, hogy közel tudjunk kerülni SI-LA-GI művészetéhez, nekünk nézőknek is át kell lépnünk bizonyos belső korlátokat... Az igazság mindig és mindenütt jelenvaló, s tulajdonképpen nagyon közel van hozzánk. Az első igazság, ami oly nagy hangsúlyt kap SI-LA-GI képein, a mulandósággal való találkozás. Noha rettegünk tőle, végső szabadságunk titka éppen mulandóságunk megélésén és elfogadásán múlik, miközben az ettől való menekülés tesz bennünket az aktuális formák, feltételek, látszatok, divatok és talmi értékek rabjaivá...

  tovább

Madárka Új!

Szerző: 
Beney Zsuzsa
Kis kacsa fürdik
fekete tóba

mért feketébe?
mért nem folyóba?
Mért ment az anyja
Lengyelországba?
Idegen földön
hogyan találja?
Tóból az égnek
mélyebb vizébe
úszik a téli
feketeségbe.
Suhogva mintha
hívna a szárnya
induljak én is
szálljak utána...
  tovább

A női és a férfi, a látható és a láthatatlan az indiai mitológiában és művészetben

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

Ez a fontos írás a női és férfi princípiummal kapcsolatos indiai eszmék világába kalauzol el bennünket. A szerző rámutat arra az ősidőktől fogva létező felfogásra, mely a női lényeget és ezáltal a természetet is szelleminek, sőt isteni eredetűnek látja. A női szellem azonban nem a férfiisten alternatívája, ahogyan azt a férfias versengési komplexustól áthatott modern feminizmus vagy az elnyomó patriarchális szellemiség egymással nagyon is összhangban érti, hanem annak társa, kiegészülése, ellentétes pólusa: a férfi és nő nem két szembenálló princípium, hanem az egy Isten két arca.

  tovább

A buddhista sztúpa – spirituális építészeti elvek

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

Tibeti sztúpa

A sztúpa egy olyan kultikus építmény, amely a buddhizmust megelőző korokból származik,de a buddhizmus őrizte meg egészen napjainkig, és ruházta fel olyan szakrális jelentőséggel, hogy ember és világ végső természetének, az úgynevezett dharmadhátunak (magyarul: végső igazság-elemnek) az építészeti megfogalmazásává vált.

  tovább