Művészet

A sötét korszak és a szellemi megvakulás a keleti bölcselet tükrében

Szerző: 
Pressing Lajos Lílávadzsra

Ez az írás annak az előadásnak a leírt változata, amelyet a Láthatatlan – formák, illatok, hangok és párbeszéd a sötétben című kiállításhoz kapcsolódóan tartottam. A tanulmányban a vakság és a látás, valamint az ezektől elválaszthatatlan világosság és sötétség metaforikus jelentéseit járom körül a keleti spirituális hagyomány, ezen belül is elsősorban a buddhizmus tanításai fényében. Bemutatom azokat a személyes élményeimet, amelyek segítettek föltárni a szellemi vakság természetét. E megértés elengedhetetlen ahhoz, hogy vakságunk egy magasabb és tisztább látásra való ráébredés kiindulópontjául szolgáljon.

  tovább

Helló

Szerző: 
Danyikó Diána

Nem szeret futni a villamos után, nem is szokott; még ha késésben van is, inkább vár, de most kénytelen volt. Persze szerencséje volt. Ahogy felugrott, félretette emlékeit a gondos tornatanároktól tanult szokásos instrukciókról, melyek szerint futás után semmiképpen sem szabad leülni, hanem szigorúan csak sétálva, esetleg egy helyben állva lehet lihegni. Lendületből oldalvást lehuppant az első szabad helyre, mit sem törődve azzal, hogy később fel tud-e állni...

  tovább

Az idő homokján

"Az idő olyan, mint a futóhomok, nem a miénk az a hely, ahol állunk" - mondja Murakami Haruki, s e homokanimációs előadások e fölismerés döbbenetes illusztrációi. Bár e sajátos műfaj többnyire világi témákat dolgoz fel, a pillanatonként kirajzolódó és máris valami mássá alakuló képek így is fellebbentik a fátylat az élet folyamatának természetéről. A felgyorsult változásban a művész keze nyomán kirajzolódó hétköznapi formák sem rejtik el többé, hanem inkább elénk tárják minden jelenség üresség-természetét. A homokművészet e lényegi jellegzetessége, a teremtés és feloldás mágiája még ma is a rituális homokmandalák szellemét idézi. Artur Kirillov két filmje Lílávadzsra bevezetőjével.

  tovább

Rend-őr

Szerző: 
Danyikó Diána

Egy hosszúra nyúlt nap után, éjfél körül „tépett” a Váci úton hatvanas táblánál ötvennel. Már szokásává vált, hogy mikor kocsiba száll, elképzel egy jótékony, védő fénygömböt az autó köré. E megoldást a szükség szülte, saját tehetetlenségét, szerettei sebezhetőségének tényéből fakadó félelmét csak így tudta feloldani. Egyszer csak sziréna, villogás és rendőri mutogatás, hogy álljon meg. Félreállt, kiszállt. Közben azon gondolkozott, hogy ez most miért… hisz’ ott van a bubi. Egy rendőrnő és egy rendőr közeledett...

  tovább

Nől a dér, álom jár

A téli napforduló a befelé és egymás felé fordulás időszaka, amikor alkalmunk nyílik arra, hogy leszűrjük az elmúlt időszak értelmét és értékeit, elengedjük tévedéseit, és erőt gyűjtsünk a folytatásra.Jómagam és munkatársaim nevében Weöres Sándor: Nől a dér, álom jár című versével kívánunk békés és meghitt, áldást adó és szeretettel átitatott karácsonyi ünnepeket minden kedves barátunknak és olvasónknak.

  tovább

Van Gogh élőben

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

Kezdetben gyanakodva ültünk le a kisebb bemutatóterem padlójára – talán bedőltünk a reklámnak, és egy bóvli diavetítésre vettük meg a nem éppen olcsó belépőt Van Gogh ígéretével, miközben festmény egy szál se? Aggodalmunk azonban megalapozatlannak bizonyult: az animációkon megelevenedő, sokszoros nagyításban is bámulatos kidolgozottságú és részletgazdag képi világ a koreográfia szerves részét képező, áradó zenével egy-két perc alatt teljesen magába szippantott bennünket... Beszámoló a budapesti Van Gogh Alive kiállításról.

  tovább

Fénnyé vált anyag - Bertók Éva fényszobrai

Szerző: 
Szammavatí Máté Erika

Minden kiállítás, tárgy vagy műalkotás annyit ér az őt szemlélő és befogadó ember számára, amilyen mélységeket az érinteni képes benne. A szakrális művészet szimbólumvilága a lét egységének emlékét idézi fel az emberi lélekben. Bertók Éva szobrai a világ pólusainak egyesítésén keresztül kísérlik meg felidézni Jang és Jin, Nap és Hold, Ég és Föld eme létegységét, felmutatva, hogy az anyagon, a természetin keresztül miképpen nyilvánul meg a szellem világossága.

  tovább

Pars pro toto

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

A rész olykor sokkal több, mint az egész. Egészet ugyanis nem tudunk látni. Az egész, az alak csupán fogalom: a valóság lecsupaszított, absztrakt váza. Az egész esetében a tudatot hatalmába kerítő jelentés sötét ernyőként borul a tapasztalt valóságra, letompítva és elhomályosítva az érzékek elevenségét, színgazdagságát és dinamizmusát... Gondolatok Ujfalusi Éva Eszter festményeiről.

  tovább

Tündérkert

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

A kert sajátos műalkotás: élő és állandó alakulásban lévő szervezet, mely állandó művelést igényel... Konzisztenciáját saját belső rendje biztosítja, mely külső formáját tekintve ugyanakkor minden pillanatban megújul, követve mind az élő szövet lélegzésének, anyagcseréjének és növekedésének ritmusát, mind a környezet rezdüléseit, a fények, a hőmérséklet vagy a páratartalom finom változásait. Egy ilyen alkotás létrehozásához egyaránt szükség van az eszméin keresztül rendet teremtő férfiúi és a szerves anyagot formálni képes női erőkre...

  tovább

Hippolütosz és Aricia

Szerző: 
Lílávadzsra Pressing Lajos

Az Operaház szezonzáró, különleges előadása korszakokon átívelő módon jeleníti meg az emberi életet mozgató örök témákat: a társadalmi elvárásokkal összeegyeztethetetlen szerelem, féltékenység, emberi vakság, gyűlölet, megbánás, bűn és ártatlanság érzelmi motívumait. A 18. századi barokk zene nyelvén megszólaltatott, mitológiai motívumokban gazdag antik történetet Káel Csaba rendező teljesen modern, 21. századi színpadi könyezetbe helyezi...

  tovább

Oldalak

Feliratkozás  csatornájára