Az istennő neve
"Örökké Nedves", "Örökké könnyező"
Neve a termékenységre és az élettel való együttérzésre utal.
Mantra
Rövid mantra:
Oṁ nityaklinnāyai namaḥ
Gāyatrī-mantra:
bca dhīmahi
tano nityā pracodayāt
Tartás
2. Nyújtózás fölemelt kézzel - hasta-uttānāsana
Csakra
Vi -
Tulajdonságok
- Piros színű, ruhája is piros, piros szantálkrémmel van bekenve.
- Mosolyog, 3 szeme van. Azt is látja, ami a kettősségen túl van.
- Homlokán izzadságcseppek vannak, mint valami igazgyöngyök.
Karok és attributumok
Jobboldalt (gyümölcs) | Baloldalt (ösvény) |
1. ösztöke (aṅkuśa) | 1. lasszó (pāśa) |
2. félelmet eloszlató tartás (abhayamudrā) | 2. ivócsésze |
Az attributumok szimbolikus jelentése
- Bal középső kézben: lasszó, a vágy (rāga) jelképe. A tanítvány tudatállapotától függ, hogy ez megkötő vagy segítő erőként hat-e. A szellemi homályban élő lényeket hozzáköti az érzéki élvezetekhez, a bölcseket pedig kirántja belőle.
- Jobb középső kézben: ösztöke, az ellenszenv (dveṣa) jelképe. A világi embert ez ide-oda lökdösi, a tanítvány viszont az ellenszenvet is felhasználhatja arra, hogy a gyakorlás erőfeszítéseit növelje.
Szerepköre és működése
A termékenység feltétele a nedvesség. A tiszta energiáknak, amik feszültség formájában jelennek meg, formát kell ölteniük. A folyékonyság forma. A föld elemhez a tömeg tartozik, rögzít, nem tud formát létrehozni, megakadályozza a formát. A magból önmagában nem lesz fa, csak ha vizet kap.
Létrehozza az energiákat, folyékonnyá teszi, megformálja. Ugyanúgy formálja meg saját nedvességéből a világot, mint ahogy az anya a testéből, saját nedveiből a csecsemőt. Anya gyermeket szül, Anyaisten a világot. Az Anyaisten nedveiben benne vagyunk, nem is tudunk kijönni belőle, minden sejtünk az Anyaisten teste (azaz az ő sejtjei vagyunk), Anyaisten idegrendszere. Rajtunk keresztül gondolkodik, reflektál. Énünk megszüntetésével elmulasztjuk a kóros sejtelváltozást. Benne úszunk, így formál.
Örökké könnyező. A nőnek a sorsában a gyermekvállalás által benne van a szenvedés, önmegtagadás, áldozat. A teremtésben feláldozódik a szabadsága, egyrészt megvalósul, másrészt megsemmisül. Bármilyen alkotásban, élet megélésben benne van ez a kettősség, a legnagyobb szenvedés a legnagyobb gyönyör. Saját megvalósulás.
Az áldozathoz bátorság, félelemnélküliség kell. Nityaklinna odaadja magát, hogy belőle növekedjék a világ. (Szorongás csak addig van, amíg a magamé vagyok, csak az egó tud szorongani.)
Lótusz közepén ül, elalélva elhagyja magát, eltölti a vágy, hogy odaadhassa magát.
Sok Saktija van, a tudat megzavarodásának az energiái. Ahhoz, hogy odaadjuk magunkat, kell egy belefeledkezés, önkontroll vesztés.
Jantra
Az istennőről folytatott meditáció hatása
- Szépség, gyönyör
- Felszabadulás, a három világ (föld, levegő, ég) legyőzése