A buddhizmus alapkérdéseiről néhány percben – 7. rész:
Test és tudat elválasztható-e egymástól? A tudat teremtő ereje hozza-e létre a testet? A buddhista szövegekben ezek Mára (az ördög) kérdései. Miért? Miért nem érdemes foglalkoznunk ezzel? A szútrákban a válasz ezekre általában a függő keletkezés. Hogyan szolgálhat ez válaszul?
Válaszában Lílávadzsra megvilágítja a tudat és a test szétválaszthatatlanságát, nem kettős természetét. A test a tudatosság egyik lehetséges formája, a tudatosság a forma tudata. Bár a tudat és a forma elválaszthatatlan, a buddhista tan szerint annyiban mindenképpen a tudat az elsődleges, hogy a testet ennek energiája formálja meg. Ez a megformálás ritkán akaratlagos, többnyire inkább a karmánk szokásmintái alapján megy végbe, amelyek a tudatosságunkat kondicionálják. A tudat felszabadításával megnyílik a lehetőség, hogy a testi formát a tudatosság részben vagy teljesen szabad elhatározás alapján formálja meg, ezen alapul az illúziótest jógája.
Az interjú korábbi részei a következő oldalakon hallgathatók meg:
- Első rész: Különbözik-e a külső és a belső világ?
- Második rész: Léteznek-e csodák?
- Harmadik rész: Az igazi csoda
- Negyedik rész: Hogyan hat a tudat a külső világra?
- Ötödik rész: Létezik-e egyetemes tudatosság?
- Hatodik rész: Különleges élmények
- Nyolcadik rész: Elmúlás és újraszületés
- Kilencedik rész: Miért meditáljunk?
- Tizedik rész: Mi a megvilágosodás?